Cut Before Use, 2012
Benczúr Emese 1996-ban diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. A 90-es évek művészgenerációjának reprezentatív képviselője, 2001-ben Herczeg Klára-díjat (junior), 2006-ban Munkácsy-díjat kapott.
Rendszeres kiállító művész, mind egyéni, mind csoportos kiállításokon, Magyarországon és külföldön. Munkáit olyan rangos nemzetközi rendezvényeken mutatták be, mint a Manifesta, a Velencei Biennálé, a brüsszeli BOZAR-on vagy a Liverpool Biennálé. Művei olyan főbb gyűjtemények tulajdonában vannak, mint a MUSAC vagy a Ludwig Gyűjtemény.
Benczúr alkotásait a női nézőpont és a humor jellemzi. A popkultúra elemeit és anyagait sajátítja ki installációihoz, amelyek koncepciójukban aktuális társadalmi kérdésekre reflektálnak üzenetükkel. Művei másik kulcsmotívuma az ismétlődés, általában monoton munkával készülnek, például véget nem érő öltésekkel vagy gyűjtögetéssel halmozza fel a művet alkotó elemeket, így idézve fel a nők otthoni munkavégzését több alkotásában is.
A Cut Before Use című munkája a divatiparhoz kapcsolódó problémákra irányítja a figyelmet. A fogyasztói társadalom egyik fő pillére a divat, nők milliói igazítják megjelenésüket a negyedévente változó trendekhez, óriási bevételeket biztosítva az iparágnak. Ennek a gyorsan pörgő piacnak az olcsó ellátása a gyártás során hatalmas környezetszennyezéssel és embertelen munkakörülményekkel lehetséges, főként a harmadik világbéli országok nyersanyag és munkaerőforrásait kihasználva.
A szlogen – Cut Before Use – (Használat előtt vágd ki), azt a mozzanatot idézi fel, amikor az új ruhából az első használat előtt kivágjuk az összetevőket és mosási tájékoztatót tartalmazó cédulákat, amikből a függönyszerű mű készült. Ezek általában, több nyelven feltüntetve, sok bevarrt cédulát igényelnek, így elég komoly kupacot képeznek kivágás után. A rendszeresen vásárolt új divatcikkek így válnak a túlfogyasztás és az azt manipuláló globális piac jelképeivé Benczúr olvasatában. A függönyszerű elrendezés a próbafülkéket vagy a divatbemutatók kifutóit szintén eszünkbe juttathatja, ezáltal egy pszichológiai olvasatot is megnyitva az önképhez/testképhez kötődő problémák irányába.
A mű a kiállítás kontextusában a tudatos vásárlás, az önkéntes egyszerűség, illetve a minimalizmus mellett érvel, mivel ezek a szemléletmódok ellenállnak a reklámok által generált folytonos fogyasztásnak, így csökkentve a környezeti és terhelést.
Üveges Krisztina